Monday 17 October 2016

3 TEMPAT YANG AKU NAK PERGI

 INI adalah salah satu tempat yang aku nak sangat2 pergi n kunjungi lagi...Tanah Suci MEKAH..Ya Allah.,,terasa sangat2 rindu untuk berpikak di tanah haram ini lagi..terasa nak mengalir balik air mata bila terkenangkan detik2 ketika berada di sana..sangat syahdu...sesiapa yang sudah berpijak tipu kalau x nk datang dekat tanah haram ni lagi...mesti nak lagi datang untung tunaikan ibadah haji di umrah di sini..


Makkah (ataupun Mekah dengan nama penuhnya Makkah al-Mukarramah; Bahasa Arab: مكة المكرمة) terletak lebih kurang 73km daripada timur Jeddah. Makkah merupakan tempat lahirnya Nabi Ismail dan Nabi Muhammad s.a.w. dan juga tempat baginda menerima wahyu daripada Allah s.w.t.
Makkah ialah kota paling suci bagi umat Islam. Lima kali sehari, lebih kurang 1.5 bilion Muslim tidak kira di mana mereka berada, pasti akan menghadap kiblat di Kota Makkah untuk bersembahyang. Sekurang-kurangnya sekali dalam seumur hidup seseorang Muslim akan mengerjakan haji pada bulan Zulhijjah setiap tahun di tempat tersebut.
Di sini juga terletaknya Al Masjid Al Haram yang mana terdapatnya Kaabah.

biasanya sesiapa yang sudah menjejakkan diri ke mekah pasti  akan sekli untuk menziarahi  madinah  dimana terletaknya Makam Rasulullah s.a.w...di sini adanya masjidil Nabawi..




ini adalah salah satu gambar Makan Nabi Muhammad s.a.w dan juga madinah







No comments:

Post a Comment